- Start
- Aktualności
- 2019
- Certyfikat „Szpital bez bólu” przyznany!(aktywna)
Certyfikat „Szpital bez bólu” przyznany!
Prawo do ulgi w cierpieniu jest jednym z podstawowych praw człowieka i każdy pacjent ma prawo oczekiwać jego wypełnienia. Miejski Szpital Zespolony w Olsztynie od kilku lat bierze udział w programie "Szpital bez bólu", dbając o poprawę satysfakcji pacjentów z jakości leczenia. Uzyskanie przez szpital lub oddział certyfikatu „Szpital bez bólu” jest ważną informacją dla pacjenta, że w danym szpitalu uśmierzanie bólu pooperacyjnego i leczenie bólu przewlekłego związanego z chorobą podstawową prowadzone jest na najwyższym poziomie, co przekłada się na podniesienie satysfakcji z całego procesu leczenia. Program jest certyfikowany przez Polskie Towarzystwo Badania Bólu. Pierwszy certyfikat uzyskano w czerwcu 2016 roku pod nadzorem lek. med. Janusza Stępnia, ówczesnego koordynatora Oddziału Anestezjologii i Intensywnej Terapii, i dotyczył on wybranych oddziałów zabiegowych. „Certyfikat nie jest przyznawany raz na zawsze. Standardy wymagają okresowej weryfikacji i ponownej recertyfikacji co 3 lata. W tym roku odnowiliśmy certyfikat z rozszerzeniem na wszystkie oddziały zabiegowe. Potwierdziliśmy w ten sposób, że wciąż spełniamy wszystkie wymagania. Możemy powiedzieć, że u nas pacjenci nie cierpią” - dodaje dr Lucyna Kiełbasa. „W niedalekiej przyszłości planujemy dalsze rozszerzenie certyfikacji na wszystkie oddziały szpitala. „W uzyskaniu certyfikatu aktywnie uczestniczą lekarze anestezjolodzy, a zwłaszcza lekarze rezydenci: Emilia Macuta, Paweł Opiela i Michał Bieniek” - wyjaśnia dr n. med. Jacek Grabania, Koordynator Oddziału Anestezjologii i Intensywnej Terapii w Miejskim Szpitalu Zespolonym w Olsztynie.
„Ból jest bardzo ważnym elementem w jednostkach chorobowych i wydaje się być zjawiskiem naturalnym. O ile w sytuacjach takich jak np. zawał serca ból sygnalizuje nam, że dzieje się coś złego, to w przypadku zabiegów operacyjnych w XXI wieku ból jest zjawiskiem, którego możemy uniknąć. „Ból odczuwa człowiek, czy też inna istota, na skutek różnych bodźców zewnętrznych bądź też bodźców chorobowych. Jednak w medycynie jest to zjawisko patologiczne. W naszym przypadku ból najczęściej jest związany z chorobą, która toczy organizm pacjenta, bądź też następuje po zabiegu operacyjnym, gdzie doszło do naruszenia ciągłości tkanek. Naszym obowiązkiem i celem jest taki ból zredukować i uśmierzyć. Z tego względu powstało Polskie Towarzystwo Badania Bólu” - tłumaczy dr Grabania. I dodaje: „Dzięki certyfikatowi pacjent może być pewny, że jeśli chodzi o kwestię bólu, to zwracamy na nią szczególną uwagę i na pewno nie lekceważymy do tej pory niedocenianej dolegliwości. Bardzo często w przeszłości było tak, że pacjenci po zabiegach operacyjnych uważali, że jak był zabieg, to musi boleć. Ale nie może być to problem egzystencjalny dla pacjenta. Jeżeli pacjent będzie wiedział, że zwracamy uwagę na to, żeby go nie bolało, że monitorujemy ból po zabiegu, będzie czuł się bezpieczny i będzie się mniej bał. Bo, nie ukrywajmy, nawet my – medycy – w sytuacji, gdy sami jesteśmy poddani zabiegom operacyjnym, obawiamy się tego bólu i nie wiemy, jak to naprawdę będzie, ponieważ próg bólowy u każdego człowieka jest inny”. „Od momentu rozpoczęcia pobytu pacjenta na oddziale bądź też po zabiegu operacyjnym personel przeprowadza wywiad, co jakiś czas pytając pacjenta o skalę bólu. Jednocześnie równolegle następuje interwencja, jeśli chodzi o środki farmakologiczne bądź inne postępowanie przeciwbólowe. Najprostszym sposobem walki z bólem jest ustalenie pewnego schematu dawkowania leków przeciwbólowych. Te leki musimy rozsądnie dawkować i dobierać pod kątem pacjentów, biorąc po uwagę ich jednostki chorobowe oraz wywiad kliniczny. Jest to proste działanie mające na celu polepszenie komfortu pacjenta. Są to też dodatkowe obowiązki, które na nas spadły. Ale naszym celem jest przede wszystkim zadowolenie pacjentów i działanie zgodne z ideą szpitala” dodaje dr n. med. Jacek Grabania. Otrzymanie Certyfikatu „Szpital bez bólu” potwierdza to, co zawarte jest w naszej polityce jakości - że dbamy o bezpieczeństwo pacjenta i oferujemy świadczenia na wysokim poziomie w zakresie usługi medycznej. Najważniejsza jest dla nas jednak sama satysfakcja z tego, że pacjent, który do nas trafia, może liczyć na odpowiednie leczenie bólu”- tłumaczy dr n. o zdr. Lucyna Kiełbasa.
Data publikacji: 10.10.2019